Uzaktan Çalışma; Yararın Paylaştırılması Temelinde Bir Hukuki Değerlendirme
4857 sayılı İş Kanunu‘nda 2016 yılında yapılan değişiklikle gündemimize bir esnek çalışma modeli olarak giren “uzaktan çalışma”, pandemi süreci ile birlikte asli çalışma şekli haline gelmeye başladı. Öngörülenin bu olmadığı açık; yumuşak, yavaş bir geçiş bekleniyordu olasılıkla, ama salgın, geçiş sürecini beş on yıl erkene çekti. Pek çok işyeri, hazır olmasa da fiili olarak uzaktan çalışmaya geçti. Bu nedenle, 10 Mart 2021 tarihli Resmi Gazete’de yayımlanan “Uzaktan Çalışma Yönetmeliği” ilgiyle karşılandı.
Ne getiriyordu Yönetmelik? Hangi işler uzaktan çalışmaya uygun? Eve, işyerinden ‘uzağa’ taşınan çalışmalanın maliyetleri nasıl karşılanacak? Evden çalışma söylemi ile çalışanın 7/24 emre amade olduğu gibi fiili duruma yasakoyucu ne diyor? Uluslararası düzenlemelere, özellikle de Uluslararası Çalışma Örgütü (İLO) 177 sayılı Sözleşmesi‘ne uygunluk durumu nasıl? Bu süreç, sendikalar için bir fırsat olabilir mi?
İş hukuku gibi, yasal düzenlemedeki bir nokta, bir virgülün sayısız davaya, hukuki uyuşmazlığa sebep olma potansiyeli taşıdığı bir alanda, bu düzenlemeye dair öngörüler büyük önem taşıyor. Bu nedenle, Tekno Politik’de Füsun Sarp Nebil ve Serhat Ayan ile bu sorulara cevap bulmaya çalıştık. Seyretmek, dinlemek için linke tıklayabilirsiniz…